DOSTOSOWANIE WYMAGAÑ EDUKACYJNYCH 

W Rozporz±dzeniu MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s³uchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szko³ach publicznych ( Dz. U. 2010 nr 228 poz. 149), pojêcie: specyficzne trudno¶ci w uczeniu siê odnosi siê do uczniów w normie intelektualnej, którzy maj± trudno¶ci w przyswajaniu tre¶ci nauczania, wynikaj±ce ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieuwarunkowane schorzeniami neurologicznymi.  

Specyficzne trudno¶ci w uczeniu siê, dotykaj±ce naszych uczniów to:

  • Dysleksja rozwojowa, czyli specyficzne trudno¶ci w czytaniu i pisaniu ( M. Bogdanowicz) w formie: 

- dysgrafii: trudno¶ci w opanowaniu kszta³tnego, czytelnego pisma o zadowalaj±cym poziomie graficznym

- dysortografii: trudno¶ci w opanowaniu poprawnej pisowni, zgodnej z regu³ami ortograficznymi danego jêzyka  

- dysleksji: izolowane trudno¶ci w czytaniu, bez towarzysz±cych im innych zaburzeñ rozwoju umiejêtno¶ci szkolnych

  • Specyficzne trudno¶ci w uczeniu siê matematyki – dyskalkulia.


Uczniowie z ww. grup nale¿± do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Do tej grupy mo¿na równie¿ zaliczyæ uczniów zdolnych. 

Poradnia wydaj±c opiniê, któr± uczeñ dostarcza do szko³y, wskazuje ogólnie, na czym ma polegaæ dostosowanie wymagañ edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudno¶ci w uczeniu siê.    

DOSTOSOWANIE WYMAGAÑ EDUKACYJNYCH W SZKOLE 

Dla ka¿dego ucznia (lub grupy uczniów), nauczyciele w Zespo³ach, na podstawie diagnozy zawartej w opinii, opracowuj± sposób dostosowania wymagañ edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz mo¿liwo¶ci psychofizycznych ucznia. Zakres dostosowania wymagañ edukacyjnych wpisuje siê w Plan dzia³añ wspieraj±cych i realizuje na poszczególnych lekcjach.  Dysleksja nie daje mo¿liwo¶ci obni¿enia wymagañ jako¶ciowych. S± to, bowiem uczniowie, z co najmniej przeciêtn± sprawno¶ci± intelektualn±, którzy zechc± w przysz³o¶ci zdawaæ maturê, a ta, aby zachowaæ swoj± rangê, musi mieæ odpowiedni, co najmniej przeciêtny, poziom wymagañ. 

Ogólne zasady postêpowania z uczniem z dysleksj± rozwojow±.

  1. Unikaæ g³o¶nego odpytywania z czytania przy ca³ej klasie.
  2. Ograniczaæ czytanie obszernych lektur do rozdzia³ów istotnych ze wzglêdu na omawian± tematykê, akceptowaæ korzystanie z nagrañ fonicznych, w wyj±tkowych przypadkach z ekranizacji, jako uzupe³nienia samodzielnie przeczytanych rozdzia³ów.
  3. Kontrolowaæ stopieñ zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceñ, szczególnie podczas sprawdzianów (wolne tempo czytania, s³abe rozumienie jednorazowo przeczytanego tekstu mo¿e uniemo¿liwiæ wykazanie siê wiedz± z danego materia³u)
  4. Ze wzglêdu na wolne tempo czytania lub/i pisania zmniejszyæ ilo¶æ zadañ ( poleceñ) do wykonania w przewidzianym dla ca³ej klasy czasie lub wyd³u¿yæ czas pracy ucznia.
  5. Ograniczaæ teksty do czytania i pisania na lekcji do niezbêdnych notatek, szczególnie w przypadku dysgrafików.
  6. Pisemne sprawdziany powinny ograniczaæ siê do sprawdzanych wiadomo¶ci, wskazane jest, zatem stosowanie testów wyboru, zdañ niedokoñczonych, tekstów z lukami – pozwoli to uczniowi skoncentrowaæ siê na kontrolowanej tematyce, a nie na poprawno¶ci pisania.
  7. Wskazane jest preferowanie wypowiedzi ustnych. Sprawdzanie wiadomo¶ci powinno odbywaæ siê czêsto i dotyczyæ krótszych partii materia³u. Pytania kierowane do ucznia powinny byæ precyzyjne.
  8. W przedmiotach ¶cis³ych podczas wykonywania ¶cis³ych operacji wymagaj±cych wielokrotnych przekszta³ceñ, nale¿y umo¿liwiæ uczniowi ustne skomentowanie wykonywanych dzia³añ. W ocenie pracy ucznia wskazanie jest uwzglêdnienie poprawno¶ci toku rozumowania, a nie tylko prawid³owo¶ci wyniku koñcowego.
  9. W przypadku prac pisemnych z przedmiotów ¶cis³ych i im pokrewnych, nauczyciel powinien zwróciæ uwagê na graficzne rozplanowanie sprawdzianów – pod tre¶ci± zadania powinno byæ wolne miejsce na rozwi±zanie. Pozwoli to unikn±æ niepotrzebnych pomy³ek przy przepisywaniu zadañ na inn± stronê np. gubienia, mylenia znaków, cyfr, tak charakterystycznych dla dzieci z dysleksj±. Materia³ programowy wymagaj±cy znajomo¶ci wielu wzorów, symboli, przekszta³ceñ mo¿na podzieliæ na mniejsze partie. Tam, gdzie jest taka mo¿liwo¶æ, pozwoliæ na korzystanie z gotowych wzorów, tablic itp. Unikaæ wyrywania do odpowiedzi.
  10. Dobrze jest posadziæ ucznia blisko nauczyciela, dziêki temu zwiêkszy siê jego koncentracja uwagi, ograniczeniu ulegnie ilo¶æ bod¼ców rozpraszaj±cych, wzro¶nie bezpo¶rednia kontrola nauczyciela, blisko¶æ tablicy pozwoli zmniejszyæ ilo¶æ b³êdów przy przepisywaniu.
  11. Z³agodziæ kryteria wymagañ z jêzyków obcych. Uczeñ maj±cy problemy z opanowaniem ojczystego jêzyka prawie zawsze ma trudno¶ci z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem w jêzyku obcym.
  12. Podczas oceny prac pisemnych nie uwzglêdniaæ poprawno¶ci ortograficznej lub oceniaæ j± opisowo. Nale¿a³oby pozwoliæ uczniom na korzystanie ze s³owników ortograficznych podczas pisania prac klasowych, wypracowañ. W przypadku ucznia z dysgrafi± wskazane jest akceptowanie pisma drukowanego, pisma na maszynie, komputerze, zw³aszcza prac obszernych (wypracowañ, referatów). Nie nale¿y równie¿ oceniaæ estetyki pisma, np. w zeszytach. Je¶li pismo jest trudne do odczytania, mo¿na zamieniæ pracê pisemn± na wypowied¼ ustn±.

                                                                                Renata £aba na podstawie www.pedagogszkolny.pl i w³asnych materia³ów